Imprenditorialità culturale
Dopo il ciclo di conferenze La forza della parola, la forma del libro, che ha visto Fondazione Feltrinelli impegnata in una riflessione sul futuro del libro, parte il ciclo di conferenze sull’imprenditorialità culturale.
Quattro incontri per approfondire tematiche connesse ai contesti e agli scenari, agli strumenti e alle opportunità a disposizione delle istituzioni e del settore culturale. Attraverso case histories internazionali ed emblematici, si rifletterà sui temi dell’imprenditorialità culturale, l’identità e le sfide di istituzioni capaci di essere in rapporto con la propria storia e di dialogare con la contemporaneità.
Il ciclo, frutto di una collaborazione tra Fondazione Feltrinelli e il centro ASK dell’Università Bocconi, durerà da marzo a giugno 2015.
Gli incontri si terranno alle ore 18 in Fondazione Giangiacomo Feltrinelli, via Romagnosi 3, Milano.
18 giugno 2015
Changing Identity. How to build an identity for a cultural institution that inhabits the contemporaneity
Speaker: Vasif Kortun, Program and Research Director of SALT, Istanbul
Discussant: Yesim Tonga, IMT Institute for Advanced Studies Lucca
The meeting will deal with the theme of identity construction of a cultural institution using the case of SALT that is interesting for its multilayered, dynamic identity that is shaped by the involvement of various actors. The institution is very interesting for its peculiar understanding of 'sustainability' and the characteristics of the relation with the main sponsor, Garanti Bank. Furthermore, SALT's ideas for co-governance and public ownership can initiate a fruitful discussion on the management model.
Vasıf Kortun, the Director of Research and Programs of SALT, is a curator, writer and lecturer in the field of contemporary visual art, cultural institutions and spatial practices. Before establishing SALT, he was the founding director of many institutions, including the Platform Garanti Contemporary Art Center, Proje 4L, Istanbul Museum of Contemporary Art and the Museum of the Center for Curatorial Studies in Bard College. As an internationally renowned curator and a recipient of the Award for Curatorial Excellence from Bard College, Vasıf Kortun participated in many projects, including Taipei Biennial (2008) as the co-curator with ManRay Hsu, 9th International Istanbul Biennial (2005) as the co-curator with Charles Esche, the 2nd International Biennial of Ceramics in Contemporary Art of Albisola (2003) as the co-curator and the 3rd International Istanbul Biennial (1992) as the director and chief curator. Furthermore, he curated the United Arab Emirates Pavilion for the Venice Biennale (2011), and the Turkish Pavilion both for the São Paulo Biennial (1994 and 1998) and for the Venice Biennale (2007). He has served as a member of the Board of Directors of Foundation for Arts Initiatives, CIMAM International Committee for Museums and Collections of Modern Art, the Advisory Board of Asia Art Archive and the Nuova Accademia di Belle Arti Milano (NABA), and participated in juries including the Turner Prize, Ars Fennica 2014, Velasquez Prize, Paul Huf Award, Furla Art Prize, Onufru Award and Venice, Gwangju and Periferic Biennials. The importance of Kortun's work has been recognized also by the Power 100 list of Art Review and Art & Auction Magazines in 2004, 2005, 2011 – 2014. Vasıf Kortun has written extensively for publications and periodicals internationally, and, in particular, his work has been inestimably important and transformative for the contemporary art scene of Turkey.
19 maggio 2015
Institutional context transformation. The Tunisian Case.
Con Mourad Sakli, ex Ministro della Cultura della Tunisia
Modera Paola Dubini
L'incontro si svolge seguendo due filoni principali. Da una parte si elabora e discute il tema del cambiamento di contesto e come questo influisce sulle istituzioni culturali. Qual è il ruolo delle politiche culturali nel creare comunità e identità? E ancora, come le politiche culturali influiscono nel posizionamento globale di un paese? Dall’altro lato si discute su come le istituzioni culturali reagiscano alle trasformazioni socio-culturali, analizzando gli elementi del contesto politico, finanziario e la prospettiva di collaborazione pubblico-privato.
Mourad Sakli è un accademico, musicista e compositore, direttore di festival e politico tunisino.
Come accademico, ha conseguito un PHD in Storia della Musica e Musicologia presso l’università Paris-Sorbonne e insegna presso l’Institut Supérieur de Musique de Tunis / Université de Tunis.
Tra il 2002 e il 2009 è stato direttore del Centre des musiques arabes et méditerranéennes Ennejma Ezzahra. Direttore di numerosi festival, è stato il direttore del Festival International de Carthage (2010 -2 013), uno dei festival di musica più importanti al mondo, ed è presidente dell’associazione culturale dedicata alla musica tunisina La Rachidia.
Per quanto riguarda la carriera politica, nel 2014 è stato nominato ministro della cultura durante il governo di Mehdi Jomaâ.
25 marzo 2015
Digitalisation as a form of civic engagement
Con Peter Brantley
Modera Simone Autera
L'incontro tratta il tema del futuro delle biblioteche come istituto di conservazione e diffusione della conoscenza e delle potenzialità della digitalizzazione sia come strumento di accesso che come driver per il coinvolgimento del pubblico nella valorizzazione e creazione di sapere condiviso.
Peter Brantley is the Director of Digital Library Applications at the New York Public Library.
Formerly, he has served as chief strategist at Hypothes.is, a distributed, open-source platform for the collaborative evaluation of information. Prior to his appointment at Hypothes.is in February 2013, Peter was the Director of the Bookserver Project at the Internet Archive, a San Francisco-based not-for-profit library, and the Executive Director of the Digital Library Federation.
He is among the most influential and accredited expert for digital publishing and online cultural preservation. In fact, not surprisingly, he is responsible for the popular Books in Browsers conference (at its sixth edition this year), served as board member of the International Digital Publishing Forum, and is currently a contributing editor.